Jere huoltaa Sm2-kalustoa

Kesätöissä kunnossapidossa – Asentajana Helsingissä

VR FleetCaren asentajat tekevät tärkeää työtä sen eteen, jotta raideliikenne sujuisi hyvin. Heidän työnsä jälki näkyy konkreettisesti kaikille junilla matkustaville. Helsingin Ilmalan varikolla kylmäasentajana kesän ajan työskentelevä Tessa huolehtii muun muassa, että junien ilmastointi ja ruokapakastimet toimivat ja lähiliikenteen puolella kesätöitä tekevä Jere huoltaa ja korjaa lähijunia, esimerkiksi ovia ja ajomoottoreita.

Tessa hakeutui FleetCarelle töihin kaverinsa suosituksesta, kun kuuli, että tarjolla on mukavia töitä ja kivoja työkavereita. Hän on kouluttautunut aikoinaan ajoneuvoasentajaksi ja jatkanut sitten opintoja ensin sähkö- ja lopulta kylmäasentajaksi. FleetCarella Tessa tekee juuri kylmäpuolen hommia, joskin hän voi välillä käyttää myös sähköasentajan osaamistaan.

Käytännössä Tessan työt ovat junien ilmastointihuoltoja ja -korjauksia sekä vianhakua. Myös ruokapakastimet ja muut kylmälaitteet kuuluvat Tessan tontille. Hän kuvailee töitä mukaviksi ja mielenkiintoisiksi.

”Paljon on tietenkin ahtaita paikkoja”, Tessa naurahtaa, ”aina joutuu miettimään, mistä puolelta töitä lähtee tekemään ja miten.”

Ahtaat paikat eivät kuitenkaan Tessaa hidasta. Hän sanoo oppineensa paljon uutta ja saaneensa paljon sellaista käytännön kokemusta, jota ei koulun penkillä välttämättä kartu. Tästä kokemuksesta on varmasti hyötyä jatkossakin.

Tessa on FleetCarella kylmäasentajana

Työvuoron alkaessa Tessa käy hakemassa työmääräimet. Kun hänellä on päivän tehtävälista, hän voi aloittaa työt. Jos työskentelyn aikana tulee ideoita, miten tiettyjä tehtäviä voisi sujuvoittaa, esihenkilöt ovat avoimia parannusehdotuksille. Tessalle on tärkeää, että työntekijöitä kuunnellaan. Jos työnantaja voi auttaa työntekijää suoriutumaan paremmin, on se aina hyödyllistä.

Paikkana FleetCare on Tessasta kiinnostava. ”Tämä on ollut siistein työpaikka, missä olen ollut”, hän sanoo. Työkaverit ovat ottaneet Tessan hyvin vastaan ja auttavat mielellään, jos apua tarvitsee. Tessa sanoo myös, että on hienoa oppia sellaisilta kollegoilta, jotka ovat tehneet FleetCarella jo pitkän uran.

”Mielestäni on hienoa, että vaikka joku on ollut täällä kaksikymmentä vuotta ja tuntee junat kuin omat taskunsa, hän haluaa silti auttaa sellaisia, jotka ovat vastatulleita.”

Työpäivät ovat jopa 12-tuntisia, mutta se sopii Tessalle. Työpäivien aikana aivot kääntyvät työvaihteelle ja hän keskittyy vain töihin. Päivän loputtua hän menee lepäämään kotiinsa ja seuraavana päivänä uudestaan töihin. Mutta kun on vapaata, silloin on oikeasti vapaata ja siitä pystyy nauttimaan eri tavoin, kun tuntuu, että kaikki tehtävät on saatu varmasti maaliin saakka.

Tessa tekee töitä

Jere tuli FleetCarelle töihin asentajaksi ensimmäisen kerran jo vuonna 2020. Vuonna 2022 hän lähti opiskelemaan automaatiotekniikkaa ja palasi opintojensa aikana kesätöihin FleetCarelle. Töiden ollessa tuttuja oli kiva tulla takaisin.

FleetCarella Jeren tehtäviin kuuluu Sm2-kaluston, eli joskus Sameiksi tai Sakari-Mateiksi kutsuttujen lähiliikenteen junien, kunnossapito ja viankorjaukset. Työtehtäviä ovat esimerkiksi luistoneston korjaaminen tai sen varmistaminen, että ovet toimivat miten pitääkin.

Jeren mukaan tyypillistä työpäivää ei ole, vaan työtehtävät määräytyvät pitkälti sen mukaan, mitä vikoja junissa sattuu sinä päivänä olemaan. Jerestä on mielenkiintoista ja motivoivaa, että töitä pääsee tekemään laajalla kirjolla ja ettei yksikään päivä ole samanlainen kuin edellinen.

”Työkaverit ovat myös mukavia. Se on yksi syy, miksi tänne jaksaa aina tulla”, Jere sanoo.

Työkavereista on myös apua, jos töitä tehdessä törmää johonkin sellaiseen, mitä ei itse osaa heti suoriltaan ratkaista. Kaikki auttavat toisia mielellään ja yhteishenki porukassa on hyvä.

Jere tekee töitä

Työskennellessään FleetCarella Jere on oppinut asioita, jotka hyödyttävät hänen opintojaan. Käytännön kokemus auttaa sisäistämään koulussa opittuja asioita paremmin. Yksi esimerkki tästä on oskilloskoopin käyttö. Oskolloskooppi on mittalaite, jota käytetään esimerkiksi sähkötekniikassa. Se auttaa havaitsemaan ja analysoimaan sähköisten laitteiden toimintaa ja mahdollisia vikoja. Koska Jere oli jo käyttänyt oskilloskooppia FleetCarella, hänellä oli hyvä käsitys sen toiminnasta, kun opintojen aikana käytiin läpi sen käyttöä.

Rautatiet toimintaympäristönä ovat ainutlaatuiset. Tämä nousee esille jo ihan konkreettisesti Jeren jokapäiväisessä työskentelyssä. Kun on töissä hallissa liikkuvan kaluston keskellä, tulee olla hereillä sen suhteen, liikkuuko jokin juna. Tätä tapahtuu harvemmin muilla työpaikoilla. Kaikki varikolla työskentelevät saavat turvallisuuskoulutuksen, jonka aikana käydään läpi, miten hallissa tulee toimia oikein ja turvallisesti.

Jeren tekemän työn merkitys näkyy junamatkustajille konkreettisesti. Hän huoltaa kalustoa ja korjaa vikoja, jotta junat voivat liikennöidä ja pysyä pitkään toimintakykyisinä.

”Työni näkyy niin, että junat liikkuvat ja niitä on liikenteessä suunniteltu määrä.”

Tessalla ja Jerellä on omat vinkit siihen, miten työssä suoriutuu hyvin. Tessa sanoo, että asenne on ratkaisevassa asemassa ja Jeren mukaan on tärkeää olla avoin oppimaan sellaisiakin asioita, joita ei välttämättä tarvitse muualla kuin rautateillä. Kesätöiden jälkeen Tessan suunnitelmat eivät ole kiveen hakattuja. Mahdollinen jatko FleetCarella kiinnostaa, mutta mieli on avoin muillekin vaihtoehdoille. Jere taasen palaa koulun penkille ja aloittaa kolmannen opiskeluvuotensa.


Tilaa VR FleetCaren englanninkielinen uutiskirje:

Tilaa tästä