
Kuvassa oleva sähköbussi on Pohjolan Liikenteen Uudellamaalla liikennöivä bussi
VR FleetCarelta uusi aluevaltaus – aloittaa sähköbussien kunnossapidon Tampereella
Jaa
"Uusi aluevaltauksemme on myös liiketoiminnallisesti erittäin mielenkiintoinen ja se tuo monenlaisia mahdollisuuksia sähköisen kaluston kunnossapidossa", VR FleetCaren kaupallinen johtaja Peter Guldbrand sanoo. "tietysti olemme myös iloisia, kun voimme kasvattaa työntekijöidemme osaamista ja lisätä työtä."
Pohjolan Liikenne on liikennöinyt sähköbusseilla jo vuodesta 2019. Nyt kyseessä oleva 2030-vuoteen asti tehty sopimus on ensimmäinen, jonka liikennöintiä Tampereen Nysse edellytti nolla – tai vähäpäästöisillä ajoneuvoilla. Tällä hetkellä Pohjolan Liikenteellä on 85 sähköbussia liikenteessä pääkaupunkiseudulla, ja määrä on jatkuvassa kasvussa.
Asentajien koulutus isossa roolissa
Uuden kumipyöräkaluston kunnossapidon haltuunotto vaatii satsauksia niin varikon tiloihin kuin asentajien perehdyttämiseen. Nykyiset vaunukorjaamon tilat soveltuvat hyvin sähköbussien kunnossapitoon. Tiloihin tarvitsee tehdä vain pieniä investointeja, jotta infrasta saadaan turvallinen ja tehokas tehdä työtä. Työntekijöillemme järjestetään myös kattavat koulutukset sähköbusseihin vuoden 2022 alkupuolella.
"Meillä on kokemusta monenlaisesta raiteilla liikkuvasta kalustosta. Junat ovat itseasiassa tekniikaltaan paljon monimutkaisempi kuin sähköbussi, joten koulutusten ja perehdytysten jälkeen asentajamme ovat valmiita ottamaan uuden kaluston haltuun. Muutoin meillä on kattava toimipisteverkosto ja vastaava kyvykkyys tehdä sähköbussien huoltotoimintaa myös muualla, kun sähköbussien liikennöinti laajenee suomessa", Guldbrand miettii.